יום רביעי, 8 ביולי 2015

נקודה שבועית פרשת "פינחס" ה'תשע"ה




בני ישראל נמצאים בצידו המזרחי של הירדן ומחכים לחצות אותו ולהיכנס אל הארץ המבטחת.
ארבעים שנה הלכו במדבר, עברו משברים וקשיים רבים והנה עתה הם רגע לפני סיומו של מסע ארוך ומייגע.
הציבור המהווה את חלקי העם בשעה זו הוא לא אותו ציבור ולא אותה הכמות שיצאה ממצרים והתחילה את המסע הגדול והארוך הזה.
בשעה זו, בני ישראל מצווים לערוך מפקד על כל שבטי העם ורש"י בפירושו כותב לנו שני הסברים מיוחדים מדוע הצטוו דווקא עכשיו למפקד זה: "משל לרועה שנכנסו זאבים לתוך עדרו והרגו בהן, והוא מונה אותם לידע מנין הנותרות. דבר אחר, כשיצאו ממצרים ונמסרו למשה, נמסרו לו במנין, עכשיו שקרב למות ולהחזיר צאנו, מחזירן במנין". 
ה' רוצה שידע משה כמה אנשים החזיקו מעמד במסע הגדול ושרדו את כל הקשיים שהיו בדרך אל ארץ ישראל, ובנוסף למשה חשוב למסור להנהגה החדשה שתבוא אחריו את המספר המדויק של העם כפי שהוא קיבל אותה בתחילת דרכו כמנהיג.
מתוך הסיבות האלה אפשר ללמוד מטרות נוספות למפקד הנוכחי: האחת היא מטרה צבאית. בני ישראל עומדים להיכנס לארץ ולכבוש אותה. זהו למעשה מפקד כדי לדעת לפני היציאה לקרב כמה חיילים עומדים כעת לפני תחילת הכיבוש של עבר הירדן המערבי.
המטרה השניה של המפקד היא חלוקת הארץ. אמנם החלוקה לא היתה רק לפי מספר האנשים בכל שבט אלא גם לפי יוצאי מצרים ועוד מספר גורמים אך הוא נתן תמונה כוללת של כל שבט ושבט בטרם יגשו המחלקים לעבודת החלוקה. 
במפקד הזה לא ניתנו הוראות מדויקות לביצוע כפי שניתנו באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם ממצרים אלא הוראה סתמית: "כאשר ציווה ה' את משה ובני ישראל היוצאים מארץ מצרים". לא הוזכר כאן שנתנו בקע לגולגולת אבל גם במפקד הקודם לא נזכר דבר זה, וכמו כן לא נזכר פה שהנשיאים השתתפו במפקד, אך כמו בפעם הקודמת נפקדו פה כל שבט ושבט כולל שבט לוי וזאת בהתאם למטרות שציינו קודם.

שבת שלום ומבורך!


חוויית השבוע שלי


תןדות : לצחי מיכאלי

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה