יום רביעי, 4 בנובמבר 2015

אמרי שפר כ"ג חשון ה'תשע"ו




אחד מחשובי שכונת "שערי חסד" התייעץ עם הגאון מטשיבין בקשר לשידוך שמציעים לבתו עם בחור חשוב מאד . למדן בשיעור קומה , בעל יחוס ועוד רבנו שאלו אם הוא גם בעל מידות טובות, והמליץ שכן מרומז בפסוק, שזה הדבר הראשון שיש לבדוק "את בתי נתתי לאיש הזה - " הדבר הראשון שיש לבדוק בשידוך שהחתן יהיה ראוי להיקרא " !"איש ("שר התורה)
     במקדש היו ישראל עומדים צפופים ומשתחווים רווחים (אבות ה'- ה'); כאשר "עומדים" - כשכל אחד "עומד" זקוף לעצמו, כיחיד בפני עצמו, אזי "צפופים" - צפוף לכל אחד, הוא חש שהשני דוחקו, וכאילו אין לו מקום. אך כאשר "משתחווים" - כשכל אחד כורע, מתכופף, מרכין עצמו לזולתו, אזי "רווחים" - לפתע לכולם יש מקום, וברווח. צרוּת המקום, הצפיפות המעיקה, כל אלו נביעתן מקטנות אמונהומאי התחשבות ואי רצון לדאגה אמיתית לזולת הנברא בצלם אלוקיםהבה נחשוב ונדאג לרווחת הזולת, נמציא לו חלק טוב ונעים. נמלא את ליבו בהרגשה טובה (ופריו מתוק).

"     זקן בא בימים" סופי תיבות - 'אמן' מכאן שכל העונה אמן יאריך ימים. '(תוס' השלם  'ד א"כ )

     חיי שרה פרשת השידוכין - מעשה בפגישת הורי בחור ובחורה אודות כסף וממונות, מי מתי וכמה . סיפר אבי הבחור : למחרת נכנסתי למרן הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן להציג לפניו את הפרטים לקבל הסכמתו . במהלך הדברים סיפרתי כי דבר אחד מאד הפריע לי, שבמהלך הפגישה הטלפון הסלולרי של אם הנערה צלצל ארבע או חמש פעמים . היא הרימה ושוחחה עם האנשים. חשתי שיש בזה פגם בבין אדם לחברו ... רבי אהרן לייב שמע, ואמר " : אמת, אל תיקח את השידוך הזה !" ניסיתי לשאול ולומר, נכון שהאמא היא מנווטת שם בבית, אבל עדיין סך הכל מדובר על האם ולא על הבת המדוברת .... הגיב רבינו " : , נכון אבל זה מה שהבת רואה בבית!" ("מאחורי הפרגוד)


גלגולו של שדוך (פניני עין חמד, גליון 558)
     להלן סיפור המעובד מתוך בטאון 'קול ברמה', דברים הנאמרו ע"י הרה"ג רבי יצחק זילברשטיין שליט"א (רבה של רמת אלחנן) ונכתבו ע"י ר' מיכאל צורן הי"ו ובו ניתן לראות בעליל כיצד הבורא משדך שידוכים בדרך לא דרך.   
"     הגיע אלינו מעשה מופלא שאירע בזמננו משדכן ירושלמי: " היה זה לפני זמן מה בלונדון שבאנגליה, כאשר עסקתי בשידוך של נערה ממשפחה חשובה, עשירה ומפורסמת מאד. הבת הייתה מושלמת בכל התחומים: בעלת מידות טובות, יראת שמיים טהורה, וכסף לא היה חסר למשפחתה על אף שהיא נפגשה עם מספר בחורים משום מה לא הצליחה למצוא את זיווגה טובי הבחורים מכל עולם הישיבות הוצעו לה, עם רובם היא אף נפגשה, אך תמיד השידוך נעצר בשלב מסוים וירד מהפרק. לא שהיא הייתה בררנית, אך משמיים זה לא היה זה. השנים חלפו והבחורה הגיעה לגיל !28 ההורים כבר התייאשו לחלוטין. אפילו השדכנים כמעט הפסיקו לטפל באותה נערה ומשפחתה – הם פשוט ידעו שכבר שנים לא יוצא מכאן מאומה וחבל על כל מאמץ והשקעה לאחרונה, אף כשעלו הצעות על בחורי ישיבה מיוחדים במינם, הוריה כבר לא התרגשו ועוד לפני שיצאה לפגישה הם היו בטוחים שזה בזבוז זמן. כמעט וכל חברותיה בנות גילה כבר היו נשואות עם ארבעה עד שישה ילדים!, והיא עדיין מחפשת את בעלה העתידי 
     הוריה שהיו אנשים אמידים מאוד הירשו לעצמם להעסיק בביתם כמה עובדות זרות (גויות ) שהיו דואגות לטיפוח וניקיון הבית. לכל עובדת זרה היו שעות מיוחדות בה היא הייתה באה לנקות, לאחר שעבדה בכמה בתים נוספים והנה, באחד הימים מגיעה אחת העובדות הזרות אל ההורים ומבקשת לדבר עימהם דבר מה. ההורים לא הבינו מה כבר יש לה לדבר עימהם, אך נענו לבקשתה . "יש לי דבר מיוחד לספר לכם", פתחה ואמרה במבטא הבולט שבדיבורה, "כידוע לכם, לפני שאני מגיעה לנקות את ביתכם אני עובדת בבית חרדי נוסף, הממוקם בתים ספורים מביתכם. בדירה זו ישנו בחור חרוץ ומיוחד בן שלושים , אשר גם הוא מחפש כבר זמן רב שידוך, כפי הבנתי, ולפי דעתי נראה לי שהוא דווקא מתאים מאד לבתכם, המחפשת גם היא זמן רב מאד בחור טוב " . ההורים שמעו את דבירה ונדהמו, שכן מי מציעה לבתם שידוך, עובדת זרה גויה?! לאן הגענו שאנחנו צריכים לשמוע הצעה מעובדת זרה שבכלל לא מבינה מהו העולם החרדי בהתחלה הם לא התייחסו לדבריה ועשו רושם כי אין זה העסק שלה ואין לה הבנה בכך, אך לאחר הפצרות רבות ומכיוון שהבחור היה גר מספר בתים מהם, אכן נערכו בירורים על הבחור והשניים החליטו להיפגש.
     הבת נפגשת פגישה ראשונה ורוצה להמשיך. נס!. הם ממשיכים פגישה שנייה ו... שניהם חפצים להמשיך, עד שלאחר שבוע אחד בלבד הם מחליטים להינשא. ההורים הנרגשים לא ידעו את נפשםהבחור מאד מצא חן בעיניהם, הוא למד באחת הישיבות המובחרות, היה עילוי אמיתי והכל אמרו כי עדיו לגדולות . לאחר זמן קצר נערכה מסיבת האירוסין. אבי הבת הנרגש קם מאושר מכסאו וביקש לומר כמה מילים לכולם. הוא לקח את המיקרופון לידיים, ואז הוא פרץ בבכי. "רבותיי היקרים", אמר בקול חנוק מאושר, "אינכם מבינים מה אירע פה. במשך כל כך הרבה שנים שאנו מחפשים שידוך לבתנו: לאיזה שדכן לא פנינו? באיזו ישיבה לא ביררנו ? " "לא היה אדם בעירנו שלא שמע על מצוקת בתנו. במשך שנים הוצעו עשרות ומאות הצעות לבתנו, אך אף אחד לא חשב להציע לנו את הבחור הזה, המתגורר במרחק של 3- 4 דקות מביתנו . " "מכל רחבי תבל קיבלנו הצעות, אך על בחור זה מהרחוב שלנו אף אחד לא חשב, עד... שבאה גויה אחת, הלא היא העובדת הזרה שלנו, אשר נמצאת בביתנו פחות משבועיים ודווקא הצעתה כל כך מתאימה ". ואז עצר האב, לקח אויר ובדמעות חונקות הוא המשיך ואמר: "כולנו חייבים ללמוד מכאן, כי במקום לבזבז כל כך הרבה אנרגיות על אכזבות ותסכולים ועל שידוכים שלא יוצאים לפועל אנו צריכים להשקיע את הזמן באמונה וביטחון מלאים בה' יתברך ולהחדיר בלבנו את העובדה שה' הוא בעל הבית היחיד בעולם, והוא גם אב רחמן ." "דעו לכם, כי לא פחות ממה שאני ריחמתי על בתי שלא מצאה את זיווגה, גם הקב"ה ריחם עליה ודאג לה לא פחות ממני. ורק הוא, בכוחו הכול יכול ובדעתו השלימה ידע שעדיין לא הגיע הזמן. משמיים סיבבו כי גם בתי וגם חתנה היו צריכים להגיע עד לגילאים כל כך מבוגרים, כי כך גזר בורא כל העולמות ." "והנה, מיד כאשר הגיעה השעה בשמיים, לא המתין הקב"ה עד שיגיע שדכן מקצועי, 'משלנו', ויתווך בין הצדדים, אלא שלח לנו את הגויה והיא בעצמה ביצעה את השידוך. כי 'הרבה שלוחין למקום' וכאשר מגיע הרגע של הישועה בשמיים הקב"ה מוציא את הדבר לפועל מיד ." "האמינו לי רבותיי", סיים האב את דבריו, "חבל, חבל לבזבז את הזמן על הרגשות של צער ומרמור. עלינו להתאזר באמונה שלימה בבורא עולם שהוא משגיח עלינו בכל רגע ומנהל את חיינו והוא קבע את הרגע והשניה בו תבוא הישועה, ורק על ידי שנבטח בו, ונחיה בשמחה ובשלווה, תוך כדי תפילה נזכה ליהנות מכל רגע בחיינו"
חוויית השבוע שלי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה