יום רביעי, 15 באפריל 2015

נקודה שבועית פרשות : תזריע מצורע

נקודה שבועית פרשות : תזריע מצורע

פרשת השבוע שלנו- פרשת "תזריע" עוסקת, לפחות בתחילתה, בענייני היולדת. 
אחת המצוות החשובות שקשורות לנושא הזה, שהיא גם אחת המצוות הוותיקות ביותר בפועל עוד מימי אברהם אבינו, היא מצוות ברית המילה: "וביום השמיני ימול בשר עורלתו".
ישנו מדרש ידוע ובו הנציב הרומי טורנוס רופוס שואל את רבי עקיבא של מי המעשים יפים יותר, של ה' או של בני האדם, ועל כך עונה עונה ר' עקיבא שמעשיו של האדם נאים יותר.
לאחר שר' עקיבא מוכיח את דעתו על ידי הבאת שיבולים וגלוסקאות (=לחמם) שאת השיבולים ברא ה' ואת הלחם יצר האדם, שואל אותו טרנוס רופוס שאם כך מדוע ברא ה' את האדם שאינו מהול, הרי יכל לברוא אותו מהול ויהיה אדם מושלם כבר בלידתו?
ענה לו על כך ר' עקיבא שה' נתן לעם ישראל את המצוות כדי לצרף אותם בהם.
נקודת המבט של הקיסר הרומי ובכלל של התרבות הרומית היא שהאדם  קטן בעולמו. אין לו ממש יכולת של עשיה והתקדמות ועליו לקבל ולחיות בעולם כפי שהוא קיים. יש דברים בעולם שהם חסרי שלמות ואי אפשר לתקן אותם וגם אין צורך בכך.
אולם, מנקודת מבטו של ר' עקיבא, היא נקודת המבט היהודית שלנו, מעשיו של האדם נאים ומשובחים, ואפילו כביכול יותר ממעשיו של ה'. העולם נברא בכוונה חסר כדי שהאדם יוכל על ידי המעשים שלו ועל ידי הבחירה החופשית שלו לתקן, להשלים ואף להעשיר- האדם יכול להכין לחם משיבולים ובכך הוא משפר את השיבולים שברא אלוקים.  
במצוות המילה ה' רצה שאנו בעצמנו נשכלל ונשפר ונהיה חלק מהפיכת גופנו למצב של גוף שלם. 
הרצון להיות טובים יותר, שלמים יותר, היא המנוע של פעולות האדם והמצוות נועדו לדחוף אותנו לכך.
במשך כל הדורות בהיסטוריה של העם היהודי היו שליטים שניסו למנוע את קיום מצוות ברית המילה. הדבקות הגדולה של היהודים במשך כל אותם הדורות היא ששמרה על קיומו של העם ודאגה לשלמותו.

שבת שלום ומבורך!

תודות : לצחי מיכאלי

חוויית השבוע שלי




לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה